Laadukkaat kiviainekset ja ketterä rahtimurskauspalvelu

Teiden talvikunnossapidon monet haasteet

Vielä saadaan odottaa valkoista joulua, mutta tästä huolimatta on Haaviston Soran väki valmistautunut mahdollisiin lumisateisiin ja varsinkin jäisten teiden suolaamiseen ja hiekottamiseen. Autot tarvittavine välineineen ovat nimittäin valmiudessa joulunakin.

Esa Haavisto kertoo, että aikaisempina vuosina on tehty pitkää päivää riippumatta siitä, onko kyseessä arki vai jouluaatto. Nykyään ovat kelit ilmastonmuutoksen myötä kuitenkin muuttuneet arvaamattomammiksi ja muutos on vaikuttanut monella tavalla myös teitä auraavan urakoitsijan työhön. On suolattu ja hiekoitettu sysimustia jäisiä teitä ja hieman jo aurattu luntakin alusterällä.

Teiden talvikunnossapito vaatii ammattitaitoa.

Ammattitaitoa vaaditaan

Suomessa on yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Näiden kunnossapito talvisin vaatii paljon ammattitaitoa, jolle on nykyään enemmän kysyntää osaajien eläköityessä. Urakoitsijan täytyy koneen käytön lisäksi olla tietoinen teiden talvikunnossapitoon liittyvistä säädöksistä.

Nämä säädökset ovat muuttuneet talvien lämmetessä mm. tieluokitusten päivittymisellä: ”Suomen maantiet on jaettu liikennemäärien ja liikenteellisen merkityksen mukaan talvihoitoluokkiin, joka määrittelee missä kunnossa tien on oltava. Viime talvena Väylävirasto teki koko Suomessa teiden talvihoitoluokkiin korotuksia. Parannusten myötä noin 90 prosenttia valtakunnallisesta tieliikenteestä kulkee korkeimpien hoitoluokkien teillä” (Väylävirasto, 2019). Muutoksiin vaikuttavat lisääntyneet plussakelit, jolloin talvikunnossapitoa on vaikeampaa toteuttaa.

Turvallisuus on tärkein asia

Ilmastonmuutoksen aiheuttamien haasteiden lisäksi urakoitsija saa teiden auraamisen ja hiekottamisen laadusta monenlaista palautetta ihmisiltä, jotka ovat huolissaan kotitiensä auraamisesta. Usein aurausta ja suolausta/hiekotusta toivotaan olevan enemmän tai vähemmän kuin sitä tapahtuu. Onhan se totta, että iso, hidas ja äänekäs kalusto häiritsee ihmisten arkea. Myös lumien kasaantuminen lisää kolaamistyötä ja muuttaa kävelyväylien käytettävyyttä talvisin. Tämän lisäksi aura-autot hidastavat liikennettä.

Haaviston Soralla ollaan kuitenkin sitä mieltä, että talviliikenteen turvallisuus on se ykkösasia, josta halutaan huolehtia. Tavoitteenamme on taata jokaiselle liikkujalle turvalliset väylät, sekä maanteillä, että pienemmillä taajama-alueilla. Siksi teemme tarvittaessa töitä joulunakin. Toivokaamme siis rauhassa sitä valkoista joulua ja iloista mieltä teiden talvikunnostajille ja kaikille teillä liikkujille.

Haaviston Sora toivottaa hyvää joulua.

Haaviston Sora haluaa toivottaa kaikille leppoisaa joulunaikaa!

Lähteet:

Kuntatekniikka 
Väylävirasto


Muita artikkeleitamme

Teiden talvikunnossapidon monet haasteet

Suomessa on yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Näiden kunnossapito talvisin vaatii paljon ammattitaitoa. Lue millaisia haasteita talvikunnossapitoon liittyy.

Teiden sorastus on ajankohtaista keväällä

Soratien pinta täytyy uusia aika ajoin, sillä tien pinta kuluu, syntyy kuoppia ja osa pintamateriaalista kulkeutuu käytön seurauksena tien reunoille. Lue miksi sorastus on tärkeää ja millaista mursketta sorastukseen käytetään.

Teollisuuspihan kunnostus

Haaviston Soran hallirakennuksia ympäröivä vanha teollisuuspiha oli kuoppainen ja vanha asfaltti oli päässyt kulumaan, joten nyt kesän kynnyksellä päätettiin uusia pihan asfalttipinnoite. Katso kuinka projekti eteni ja millainen lopputuloksesta tuli.

Haaviston Sora Oy

Rinnetie 3
27840 Köyliö

Kiviainekset

Esa Haavisto
0400 322 278

Rahtimurskaus

Henri Haavisto
050 323 0103

Seuraa meitä somessa! Facebook

Copyright © 2024 Haaviston Sora Oy